meta name="enamad" content="927847" />
«و تری الارض هامده، فإذا انزلنا علیها الماء اهتزّت و ربت و انبتت من کل زوج بهیج »
قرآن کریم در چندین آیه، گیاهان را «شادی آفرین» دانسته و آنها را به «بهجت انگیزی» توصیف میکند که بهجهت اختصار به یک آیه شریفه اشاره میکنیم:
.
.
قرآن کریم میفرماید: «و تری الارض هامده، فإذا انزلنا علیها الماء اهتزّت و ربت و انبتت من کل زوج بهیج » :
زمین را مرده و افسرده میبینی و چون آب باران بر آنها فرستیم، بجنبد و بر دمد و انواع گیاهان زیبا و شادیآفرین برویاند».
مفسر بزرگ شیعه، شیخ طوسی (ره) میفرماید:
«بهجت، چشم انداز زیبایی است که وقتی انسان بدان مینگرد، غرق در شادی و سرور میشود…
آیات متعددی در قرآن به گیاهان و نقش آنها در تغذیه ی انسان به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشاره دارند که با مروری بر آنها میتوان گفت از منظر قرآن، اهمیت گیاهان در تغذیه ی انسان بیشتر از سایر مواد خوراکی است، به گونه ای که حتی در بیان خوراک ها و نعمت های بهشتی نیز خداوند میوه ها را بر گوشت مقدم داشته است. گیاهان علاوه بر تغذیه ی انسان، به عنوان دارو و درمان بیماری های او نیز کاربرد دارند و قرآن کریم در داستان حضرت یونس(ع) و ماجرای به دنیا آمدن حضرت عیسی(ع) به نقش دارویی گیاهان اشاره دارد. در سوره ی نحل نیز خداوند از عبارات “شفاء للناس” برای عسل که در بر دارنده ی خواص درمانی گیاهان است استفاده شده است. بنابر آیات قرآن کریم و روایات مربوطه لزوم توجه بیشتر به گیاهان در رژیم غذایی و تهیه ی دارو و درمان بیماری ها به روشنی آشکار میگردد.
در واقع همانگونه که در مضامین روایی به آن اشاره شده و حکمای بزرگی مانند ابن سینا نیز بر آن تاکید کرده اند؛ خداوند قادر چنین تقدیر نموده که درمان هر بیماری و مرضی را در همان منطقه ای که بیماری در آن وجود دارد، قرار داده است و برای هر درد دوایی است و علاج بیماری هر سرزمینی در گیاهان و مواد همان منطقه است و محققین باید در طبیعت به جستجوی این داروها بپردازند چرا که قطعاً درمان و شفای آن بیماری در دامان طبیعت وجود دارد.
همچنین خداوند متعال در آیاتی از قرآن زمانی که نام برخی گیاهان دارویی را بیان میکند، مردم را دعوت به تفکر و شکر میکند مثل آیه «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان؛ پس کدامین نعمتهای خداوند را تکذیب میکنید» و نیز میفرماید «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون».
در واقع از آيات قرآن استفاده مي شود که دانهها نيز از موهبتهاي الهي هستند که از سر لطف و رحمت آنها را در خوشهها و قالب بوتهها و گياهان جاي داد تا خوراک حيوانات و آدميان فراهم آيد: “وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ” “دانهها با برگ و گياهان خوشبو پس کدام يک از نعمتهاى پروردگارتان را دروغ ميانگاريد.”
در سخنان گوهربار معصومان(ع) نیز از تأثیر بسیار مثبت گیاهان و درختان در جسم و روح آدمی، تعبیرهای گونانی آمدهاست.
در برخی از قبیل روایات، از تأثیر مناظر سرسبز بر تقویت دیده و بصیرت انسان و زودن افسردگیها و از بین رفتن بیماریها روحی و روانی، سخن به میان آمده است،
از امام کاظم(ع) نیز روایت شده که فرمود: «ثلاثه یجلین البصر، النظر الی الخضره و النظر الی الماء الجاری و…؛ » نگاه به گیاهان خرم و سرسبز، چشم را جلا میدهد و بر روشنایی آن میافزاید».
امام صادق(ع)، نیز متذکر منافع فراوان گیاهان و درختان و استفاده بیشتر از آنها میشود، و آنگاه میفرماید: نگاه کن به گلهای رنگارنگ، شکوفههای زیبا و درختان سرسبز و خرم، چنان لذتی به آدمی میبخشد که هیچ لذتی را با آن برابر، نمیتوان کرد.
برخی از روایات نیز تأثیر مثبت و شگرف استشمام گلها و یا درختان ویژهای را در روان آدمی برشمرده است؛ چنان که امر به استشمام گل سرخ و نرجس و… شده است و بوی عطرآگین ملائکه به بوی خوش گل تشبیه شده است.
درباره گل نرجس نیز از پیامبر اسلام(ص) نقل شده که فرمود: «گل نرجس را حداقل در هر روز یا در هر هفته یا در هر ماه یا در هر سال و یا در طول عمر یک بار ببوئید؛ زیرا در دل انسان مایهای از جنون و جذام و برص وجود دارد که استشمام گل نرجس آن را ریشه کن میکند».
در برخی از روایات نیز گیاهان و روئیدنی ها از زمین تقسیم بندی شده و به خواص متنوع آنها اشاره شده است، آنچنانکه امام صادق -علیه السلام – در این باره چنین میفرمایند :
«آنچه از زمين بيرون مىآيد و خوردن آن بر انسان روا و حلال است، سه گونه خوراکى است:
گونهاى از آن، دانه هاى گياهى از گندم و جو و برنج و نخود و ديگر دانه هاى روغنى و کنجدى و جز آن از انواع دانه هاى ديگر همه را شامل مىشود. هر دانهاى که بتواند خوراک بدن انسان شود و به او نيرو بخشد، خوردنش حلال است. و هر چه در آن زيانى براى بدن انسان وجود داشته باشد، خوردن آن حرام است، جز در حال ضرورت.
گونه دوم ميوه هايى است که از زمين به دست مىآيد و براى انسان خاصيّت غذايى دارد و با خوردن آن نيرومند مىشود که خوردن همه آنها حلال است. و آنچه به بدن آدمى زيان برساند، خوردن آن حرام است.
گونه سوم انواع تره بارها و سبزيها و رستنى هاى ديگر است که خوردن آنها خاصيّتى براى آدمى دارد و خوراکى است براى او، که مصرف کردن همه آنها حلال است …»
تاکیدات قرآن کریم و احادیث در باره انواع گیاهان و خواص آنها باعث شد که در دوران تمدن پرشکوه اسلامی دانشمندان فراوانی به این موضوع گرایش پیدا کنند و تحقیقات عمیق علمی در این باره انجام دهند که هم اکنون در قالب هزاران کتاب و مقاله به عنوان ذخیره ای بزرگ برای ما باقی مانده است.
به عنوان مثال ویل دورانت مورخ معروف معاصر در باره یکی از گیاه شناسان دوران تمدن اسلامی چنین مینویسد:
ادریسی کتابی درباره گیاهان نوشته و ۳۶۰ نوع گیاه را وصف کرده است. توجه او فقط منحصر به مسائل طبی نبوده بلکه بیشتر از لحاظ علمی و گیاه شناسی بحث کرده بود.
بنابراین وظیفه مااست که در دوران کنونی نیز این راه را با توجه به مقتضات زمان یعنی استفاده از همه علوم قدیم و جدید و معارف گسترده الهی، و نیز با استفاده از همه ابزارها و فناوریهای سودمند، این راه همچنان و با قدرت تمام ادامه دهیم. انشاالله تعالی
علیرضا فراهانی منش
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
تهران
واتساپ،تلگرام،ایتا،سروش،روبیکا پاسخگو
09226652536
شماره ۰۹۲۲۶۶۵۲۵۳۶
پاسخگو در واتساپ،ایتا،تلگرام،سروش،روبیکا
تلفن تماس02156454902
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.