meta name="enamad" content="927847" />
بامیلو، دومین فروشگاه اینترنتی کشور تعطیل شد و جای خود را به سوپر مارکت اینترنتی داد. حذف یکی از مدعیان اصلی از رقابت فروشگاههای اینترنتی، از جهات مختلفی قابل تامل است.
به گزارش تجارتنیوز، دومین فروشگاه اینترنتی کشور دیروز تعطیل شد و جای خود را به یک سوپرمارکت اینترنتی داد.
اگرچه تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی در کشور فعالیت میکند اما رقابت اصلی بین ۲ فروشگاه در جریان بود. اغلب فروشگاهها بازار مشخصی از کالا را هدف قرار دادهاند و تنها چند فروشگاه جامعیتی از گروههای کالایی را تحت پوشش دارند.
این کسبوکار تازهتعطیلشده سال پیش این تغییرات را اطلاعرسانی و اعلام کرده بود: رویکرد خود را تغییر خواهد داد و از این پس بیشتر روی کالاهای مصرفی (FMCG) که مورد استقبال کاربران است و بخشهای کلیدیتر در بازار خردهفروشی متمرکز خواهد شد.
این فروشگاه اعلام کرده بود: این تغییرات مستلزم کوچکتر شدن و حذف برخی قسمتهای کمتقاضا است و برای تداوم فعالیت پایدار در فضای تجارت الکترونیک ایران ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای خود است و از اسفند ۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت ادامه میدهد؛ تعداد زیادی از نیروهای بامیلو به شرکتهای وابسته منتقل خواهند شد و دیگران نیز در فهرست مشاغل احتمالی آینده در اولویت خواهند بود.
بامیلو و چند شرکت دیگر دارای سهامداران مشترک هستند.
گروه اینترنت ایران را میتوان بزرگترین گروه کسبوکار اینترنتی در ایران دانست که در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده و پنج کسبوکار اینترنتی «اسنپ»، «بامیلو» و «زودفود»، سامانه رزرو آنلاین هتلهای ایران «پینتاپین» و سامانه جستوجوی هوشمند ملک «اسکانو» را مدیریت میکند. در اسفندماه ۹۵ ایرانسل نیز در گروه اینترنت ایران سرمایهگذاری کرد.
البته اغلب این کسبوکارها پس از اینکه اسنپ اعلام کرد «به یک سبک زندگی تبدیل شده و خدماتی از قبیل درخواست آنلاین خودرو و موتور، سفارش آنلاین غذا، رزرو آنلاین هتل، خرید آنلاین بلیت هواپیما و مدیریت هوشمند خریدهای روزانه ارایه داده است» دچار تغییر نام شدند و نامهای یکپارچهای از خانواده اسنپ گرفتند.
برای مثال پینتاپین به اسنپ تریپ تغییر کرد و اکنون نیز بامیلو به اسنپ مارکت تغییر کارکرد یافته است. در رویکرد جدید این گروه برندسازی در قالب نامهای مختلف دیگر جایی ندارد.
حذف یکی از مدعیان اصلی از رقابت فروشگاههای اینترنتی، از جهات مختلفی قابل تامل است.
پیش از یکی از فروشگاههای اینترنتی مدعی سهم بیش از ۹۰ درصدی از بازار فروش مجازی کشور شد؛ صرف نظر از صحت و سقم این ادعای پرنفع، حتی نزدیک شدن به این عدد به معنی انحصار در بازار است که معایب فعالیت بدون رقیب بر کسی پوشیده نیست.
به گفته، عادل طالبی عضو هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاههای اینترنتی (کسبوکار اینترنتی) شهر تهران، حضور شرکتهای قدرتمند در بازار از نظر کمک به تسریع فرهنگسازی مفید است و از سوی دیگر برخلاف آمریکا که قانون شرمن و اروپا که قانون آنتی تراست از رشد بیش از حد و انحصارطلبانه شرکتها جلوگیری میکند، در ایران قوانین مربوطه وجود ندارد. شورای رقابت نیز عملکرد مطلوبی در این زمینه نداشته است.
همچنان که شکی نبود فروش اینترنتی به واسطه اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی در کشور باب شد، تردیدی نیست که ارتقای کیفیت پاسخگویی به مشتری و تجربه مطمئن از خرید اینترنتی به واسطه ورود دومین فروشگاه بزرگی اینترنتی کشور و شکلگیری بازار رقابتی حاصل شده است.
با وجود فعالیت تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی موضوعی در اندازه کوچکتر، نبود رقیب بزرگ و همقامت برای رقابت با شرکت بزرگ بازار فروش اینترنتی به ضرر مصرفکننده خواهد بود.
منبع: فارس
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
تهران
واتساپ،تلگرام،ایتا،سروش،روبیکا پاسخگو
09226652536
شماره ۰۹۲۲۶۶۵۲۵۳۶
پاسخگو در واتساپ،ایتا،تلگرام،سروش،روبیکا
تلفن تماس02156454902
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.